perjantai 26. heinäkuuta 2013

Toscan Pellet

Viimeinen päivä Toscanan auringon alla.

Eilen annettiin itsemme lomailla oikein kunnolla ja päätimme laittaa kellon soimaan vasta 11. Vähän ennen kymppiä joku koputti kuitenkin kiivaasti oveen ja siellä löytyi vihainen siivooja. Siivooja höpötti italiaksi jotenkin siihen suuntaan, että tsek outti ois kymmeneltä, nyt luulis lähtevän ulos, että hän pääsee siivoamaan. Nuku siinä sit. Sanottiin uno notte ja laitettiin ovi kiinni.

Torstain ohjelmaan kuului lesoilua uima-altaalla, pelattiin palloa, lilluttiin minisurffilautojen päällä ja pojat poltti ittensä, toisella punainen selkä, toisella punainen maha.

Illasta sitten lähdettiin puolentoista tunnin ajomatkan päähän Montepulcianoon katsastamaan Toscanan yhtä korkeimmalla sijaitsevista kukkulakaupungeista. Käytiin parissa kirkossa, ekassa oli meneillään sinfoniaorkesterin konsertto, jota päästiin esityksen viimeisen biisin verran fiilistelemään. Upea oli äänentoisto tiloissa. Olisihan sitä mielellään kuullut enemmänkin.

Jatkoimme kipuamista kaupungin korkeimmalle kohdalle, Piazza Granden aukiolle. Tällä aukiolla on myös kuvattu Twilight leffan toisen osan yksi loppukohtauksista. Dramaattinen kohtaus jota päätimme  hiukan demostroida kuvin. Tomi Edwardin rooliin paneutuneena.

Sitten olikin jo aika kaivaa reissuraamattu esiin ja katsastaa kohteen ruokapaikat. Edullisin vaihtoehto ja ainoa yhden € merkin omaava ravintola osui Family style tavernaan. Tänne emme kuitenkaan paikkaa saaneet vaan ensimmäinen kattaus oli varattu jo hyvissä ajoin täyteen. Lopulta vaelsimme nälkäisinä edestakaisin Montepulcianon katuja huomaten, että lähes jokainen ravintola ja kuppila oli kansoitettu heti avaamis kellonlyömästä täyteen. Puolen tunnin pyöriskelyn jälkeen sopiva ravintola kuitenkin löytyi joka osoittautui ihan mainioksi muonapaikaksi. Illallinen kustansi noin 80€ koko retkueelta ja siihen mahtui alkuruuat, miedot juomat, pääruoka sekä viinit.

Torstai-ilta meni tyhjentäessä jääkaapin nestevarantoja, pakkaillessa ja jättäessä hyvästejä Toscanalle. Perjantaiaamusta sitten suunnattaisiin kirkkojen valtakuntaan, Roomaan.